فیلسوفان شاگردان انبیاء الهی –صلوات الله علیهم اجمعین-
در قرون اخیر و با شروع دوره رنسانس در غرب، فیلسوفان غربی اینچنین به مردم جهان القا کردند که فلسفه در برابر دین قرار دارد و تمام سعی خود را کردند که تاریخ انبیاء و نقش بی بدیل انبیا را به عنوان پدیدآورنگان علوم و فناوری از حافظه تاریخی مردم حذف کنند. اما درست برعکس این فیلسوفان، حکما و فلاسفه قدیم در غرب و شرق عالم، در کتابها و رساله های خود سرمنشاء علم و فلسفه را آموزههای انبیا بیان کردهاند.
فیثاغورس و فریدون شاگرد حضرت اخنوخ(ع)
سهروردی در فلسفه اشراق خود به نکته ای اشاره میکند که در آن رابطه مستقیم «فلاسفه و انبیای الهی» بیان میشود. در واقع سهروردی فیلسوف شهیر قرن ششم هجری قمری بیان میکند که چه در غرب (اروپای امروزی) و چه در شرق (ایران باستان)، استاد بزرگ فلاسفه جهان، حضرت ادریس –علیه السلام- بوده است که یهودیها به او «اَخنوخ» و رومیها به او «هِرمس» میگویند.
جالب است که او در رساله «المشارع و المطارحات» خود هرمس یا حضرت ادریس را در علم، شاگرد «آغاثاذایمون» یا همان حضرت «شیث» نبی فرزند حضرت آدم- علیهماالسلام- معرفی میکند.
سهروردی سپس ترتیب شاگردان حضرت ادریس را در روم (غرب) اینگونه معرفی میکند: «اسقلبیوس» شاگرد مستقیم و بلافاصله حضرت ادریس، فیثاغورس شاگرد اسقلبیوس، «انباذقلس» شاگرد اسقلبیوس و «سقراط» را شاگرد با واسطه او معرفی میکند. سپس افلاطون و پس از او ارسطو شاگردان سقراط محسوب میشوند.
همچنین سهروردی در شرق هم همین مطلب را با شاخه ایرانی آن اینچنین معرفی میکند: حضرت ادریس، استاد کیومرث و سپس فریدون، فریدون استاد کیخسرو، و پس از آن ابوزید بسطامی و منصور حلاج را به عنوان فلاسفه اشراقی معرفی میکند[1].
***
در واقع براساس تاریخ نگاریهای موجود از دوره پیش از ورود آریاییها به ایران، کیومرث اولین پادشاه ایرانی، و پس از او «آفریدون» که از فرزندان جمشید پادشاه ایران بود، دو فرد خردمند و موحد بودهاند و پیرو فلسفه اشراق.
همچنین براساس همین تاریخ نگاریها، همزمان با دوران انبیای بنیاسرائیل قبل از حضرت سلیمان نبی(ع)، سلسله کیانیان بر ایران حکومت میکردند و موحد بودند. کیخسرو از مردان اهل خرد در این دوره زندگی میکرد و کیقباد و کیکاووس در زمان حضرت سلیمان نبی با او ارتباط داشتند[2]...
سپس سهروردی سلسله فیلسوفان شرقی و علم ایشان را بعد از ورود اسلام به ایران، از یک طرف به حضرت ادریس و از طرف دیگر از ناحیه مکتب اسلام معرفی میکند.
و این یعنی فلسفه از دامان علم انبیای الهی پدید آمده است.
انوشه میرمرعشی
[1] - مقاله «تبارشناسی اشراقیان»، نوشته زهرا زارع و شهرام پازوکی، فصلنامه «جاویدان خرد»، شماره 28، سال دوازدهم، مورخ پاییز و زمستان 1394، ص 27 تا 40
[2] - کتاب «گزیده تاریخ بلعمی»، نوشته ابوعلی محمد بن محمد بلعمی(360ه ق)، به انتخاب و شرح دکتر رضا انزابی، موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ اول 1365.ش، ص 103 تا 110 و 118 و 119
تاریخ انبیاء افسانه یا واقعیت؟...
ما را در سایت تاریخ انبیاء افسانه یا واقعیت؟ دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 0tarikhanbiya7 بازدید : 468 تاريخ : شنبه 10 مهر 1395 ساعت: 2:45